Veel gestelde vragen
1. Heb ik een zorgachtergrond nodig om mee te kunnen als vrijwillig reisbegeleider?Nee, voor een vrijwillig vakantiebegeleider is een zorgachtergrond geen vereiste. Doordat we werken met professionele zorgverleners op iedere reis zorgen we ervoor dat er voldoende expertise aanwezig is op een reis. Wil jij bijdragen aan een onvergetelijke vakantie voor onze reizigers, ben je gezond en energiek, kun je samenwerken en ben je sociaal vaardig? Dan zijn we op zoek naar jou!
2. Welke doelgroepen zijn er?
Wij verzorgen reizen voor mensen met een verstandelijke beperking. Omdat niet al onze reizigers dezelfde zorgvraag hebben, hebben wij onze reizen onderverdeeld in verschillende categorieën. Van mensen met een hoge mate van zelfredzaamheid tot mensen met een meervoudige beperking. Als begeleider ga je mee met een reisgroep die past bij jouw ambities en kwaliteiten.
3. Hoe meld ik me aan voor de indeling van beschikbare reizen?
Via onze begeleiderswebsite kun je zien voor welke reizen wij vrijwillig vakantiebegeleiders zoeken. Je kunt je dan direct aanmelden. Binnen een aantal dagen laten wij je weten of we je ook daadwerkelijk kunnen inzetten op deze reis.
4. Heb ik kosten tijdens het begeleiden van een reis?
Tijdens het begeleiden van een reis maak je geen kosten. Het vervoer, verblijf en de maaltijden worden voor je betaald. De kosten die je maakt om op de opstapplaats te komen kun je declareren via het declaratieformulier wat te vinden is in zon& zorg. Het is mogelijk dat de teamleider een bijdrage vraagt voor de terraspot. Vanuit de terraspot worden drankjes en versnaperingen betaald die buiten de accommodatie worden genuttigd.
5. Wat zijn mijn taken en verantwoordelijkheden tijdens een reis?
Het vakantieplezier van onze reizigers staat centraal. We streven ernaar om iedere reiziger een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Een belangrijke taak voor een vakantievrijwilliger is dan ook om bij te dragen aan dat vakantieplezier. Natuurlijk zijn er, afhankelijk van de doelgroep, ook zorgtaken. Dit varieert van enige aansturing bij ADL (algemeen dagelijkse verrichtingen) tot overname van ADL. Ook zorg je met elkaar voor dat dagelijkse zaken zoals het bereiden van maaltijden en het doen van de afwas. Vanzelfsprekend ga je mee op de uitstapjes die op reis gemaakt worden.
6. Moet ik een minimaal aantal reizen per jaar maken?
Wij vinden het belangrijk dat vakantievrijwilligers feeling houden met het vrijwilligerswerk en de doelgroep. Om die reden zien we graag dat vrijwilligers minimaal 1 reis per jaar begeleiden. Vrijwilligers zijn vrij om meer reizen per jaar te maken. Hoeveel reizen vrijwilligers per jaar maken is zeer verschillend. We zijn blij met ieders bijdrage.
7. Is er een kennismaking voorafgaand aan de vakantie?
Omdat teamleiders, verpleegkundigen, begeleiders en reizigers uit het hele land komen is het niet haalbaar om elkaar voorafgaand aan de reis te ontmoeten. Vanzelfsprekend is er wel contact met het team voor de reis. Dit contact zal met name via email en telefonisch verlopen. Op de dag van vertrek heeft het team op de opstapplaats een meeting/kennismaking voordat de gasten arriveren.
8. Welke informatie is er beschikbaar over de reizigers?
Van iedere reiziger leggen wij een dossier aan met ruime informatie over de achtergrond van deze reiziger. Dit dossier bevat onder andere informatie over de beperking, de medische achtergrond en bejegeningswijze. Dit dossier is beschikbaar voor onze beroepskrachten. Omdat het ook voor vrijwillig vakantiebegeleiders belangrijk is om over de juiste informatie te beschikken zal de teamleider of verpleegkundige van iedere reiziger een zorgoverzicht maken met daarin de benodigde informatie om de reizigers de juiste zorg te kunnen geven.
9. Hoe lang duren de reizen en waar vertrekken ze?
De duur van de vakantie is afhankelijk van de doelgroep en de bestemming. Over het algemeen duren binnenlandse zorg-plus reizen 6 dagen. Binnenlandse reizen met de andere doelgroepen duren 8 dagen. De busreizen vertrekken vanaf Utrecht. De vliegreizen vanaf Schiphol. Bootreizen vertrekken vanuit Arnhem. De opstapplekken zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
10. Waar kan ik terecht met mijn vragen?
Op deze website is er veel informatie te vinden over het begeleiden van reizen. Ook op zon&zorg kun je veel antwoorden op je vragen vinden. Vind je hier geen antwoorden op je vragen of heb je behoefte om over een reis na te praten? Medewerkers op kantoor zijn hiervoor bereikbaar. En staan je graag te woord.
Meer weten?
Voor meer informatie kun je ons altijd bellen op 010 - 215 02 48,of stuur een e-mail naar info@set-reizen.nl.